PRESENT PERFECT, czyli jak opowiedzieć o doświadczeniu z przeszłości, które ma wpływ na teraźniejszość?
I have eaten a pear.
Zjadłam gruszkę
My computer has broken down.
Mój komputer zepsuł się.
My computer has breaked down.
Zdania przeczące podmiot + have + not + 3 forma lub podmiot + has + not + 3 forma
I have not seen Frozen yet.
He hasn’t found his keys.
On nie znalazł swoich kluczy.
Have they visited their grandparents? Czy oni odwiedzili swoich dziadków?
Zdania twierdzące
|
Zdania przeczące
|
Zdanie pytające
| ||
Pełna forma
|
Forma skrócona
|
Pełna forma
|
Forma skrócona
| |
I have worked.
|
I’ve worked.
|
I have not worked.
|
I haven’t worked.
|
Have I worked?
|
You have worked.
|
You’ve worked.
|
You have not worked.
|
You haven’t worked.
|
Have you worked?
|
He has worked.
|
He’s worked.
|
He has not worked.
|
He hasn’t worked.
|
Has he worked?
|
She has worked.
|
She’s worked.
|
She has not worked.
|
She hasn’t worked
|
Has she worked?
|
It has worked.
|
It’s worked.
|
It has not worked.
|
It hasn’t worked.
|
Has it worked?
|
We have worked.
|
We’ve worked.
|
We have not worked.
|
We haven’t worked.
|
Have we worked?
|
You have worked.
|
You’ve worked.
|
You have not worked.
|
You haven’t worked.
|
Have you worked?
|
They have worked.
|
They’ve worked.
|
They have not worked.
|
They haven’t worked.
|
Have they worked?
|
THINGS I CAN DO - rzeczy, które potrafię robić
I CAN DRAW |
I CAN SKI |
I CAN PAINT |
I CAN COOK |
I CAN STAND ON ONE HAND |
TO BE, a więc jak powiedzieć "ja jestem"?
Czasownik "to be" jest zawsze zagadką. Najczęściej nie kojarzy się z odmianą "I am", "you are", itp. Ta piosenka powinna to zmienić. Rockin' English Lessons!
PRESENT CONTINUOUS, czyli jak opowiedzieć o tym, co robię w tej chwili?
Present Continuous – czas teraźniejszy
ciągły
TWIERDZENIE:
I + am + czasownik + ing
You/We/They + are + czasownik + ing
He/She/It + is + czasownik + ing
A teraz zobaczcie, jak dynie z Fun English dodają do czasowników końcówkę - ing :)
PRZECZENIE:
I'm not + czasownik + ing
you/we/they aren't + czasownik + ing
he/she/it isn't + czasownik + ing
PYTANIE:
Am I + czasownik + ing
Are you/they/we + czasownik + ing
Is he/she/it + czasownik + ing
Spróbujcie przećwiczyć podstawowe pytanie: "What is he doing?" z rodziną dyni :) i Fun English!
Zastosowanie:
Czynność wykonywana w chwili, gdy o niej mówimy: He is working now.
Czynność lub sytuacja, która zmienia się: Tom is getting old.
Sytuacje tymczasowe: She goes to school by car but this week she is going on foot.
HAVE GOT, czyli jak opowiedzieć o tym, co mam?
Krok 1: Obejrzyjcie krótki filmik (AMES836), pokazujący jak tworzy się zdania z tym czasownikiem...
Krok 2: Posłuchajcie z British Council, jak używa się różnych form "have got" w praktyce, np. robiąc zakupy...
Krok 3: Zapamiętajcie odmianę!
Have got - mieć
Zdania
twierdzące:
I have got – ja mam
You have got – ty masz He/She/It has got – on/ona/ono ma We/You/They have got –my/wy/oni mają |
Pytania:
Have
I got ...? – czy ja mam?
Have you got ...? – czy ty masz? Has he/she/it got ...? – czy on/ona/ono ma? Have we/you/they got ...? – czy my/wy/oni mają? |
Przeczenia
I haven’t got – ja nie mam
You haven’t got - ty nie masz He/She/It hasn’t got – on/ona/ono nie ma
We/You/They haven’t got – my/wy/oni nie mają
|
PRESENT SIMPLE, czyli jak opowiedzieć o codzienności?
Krok 1: Najpierw dowiedzcie się z materiału video po co jest ten czas i jak buduje się zdania...
Krok 2: Potem razem z British Council obejrzyjcie przygody trójki przyjaciół, opowiadających o swoim codziennym dniu...
Krok 3: Następnie zapamiętajcie reguły i odmianę oraz sami spróbujcie napisać w zeszycie lub na kartce, jak wygląda wasz dzień. Oczywiście po angielsku. Można też stworzyć komiks pt. "My day" - "Mój dzień" :)
Present Simple – czas teraźniejszy prosty
Konstrukcja:
TWIERDZENIE: Podmiot
+ (określnik częstotliwości) + czasownik w bezokoliczniku
PYTANIE: Do /
Does + podmiot + (określnik częstotliwości) + czasownik w bezokoliczniku
PRZECZENIE: Podmiot
+ do not / does not + (określnik częstotliwości) + czasownik w bezokoliczniku
Czas Present Simple jest zazwyczaj stosowany dla czynności powtarzających się, stałych, typowych. Używany jest też w nagłówkach gazet, przy narracji oraz do określenia przyszłości, jeżeli czynności objęte są rozkładem, harmonogramem lub planem (np. odjazdy pociągów, koncerty, mecze). Dwa przykłady zilustrowały dla nas Klaudyna Bolechowska i Blanka Bolechowska z klasy V "c".
Blanka Bolechowska, kl. V "c": "This boy sleeps" |
Kilka przykładów:
- I like football.
- She doesn't work.
- Does she have a brother? No, she doesn't.
- He plays tennis very well.
- The match starts at 12.30
- I always do my homework.
- Kate never reads books.
- The train leaves at 5 o'clock. She doesn't like swimming
- [po czasownikach typu: like, dislike,
love, hate, enjoy wymagana jest forma gerund - z końcówką ING]
Stosowane skróty: do not - don't, does not - doesn't
W trzeciej osobie liczby pojedynczej dodaje się do czasownika s. W przypadku, gdy słowo kończy się na: ss, sh, ch, x, o, s, dodajemy es zamiast s.
Gdy słowo kończy się na "y", literę tę zamieniamy na "i" i dodajemy es, za wyjątkiem czasowników, które przed y mają samogłoskę.
Na przykład:- I kiss -- he kissES
- You watch -- she watchES
- I copy -- he copIES
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz