GRAMATYKA

PRESENT PERFECT, czyli jak opowiedzieć o doświadczeniu z przeszłości, które ma wpływ na teraźniejszość?


Zdanie twierdzące         podmiot + have / has + 3 forma





I have eaten a pear.
Zjadłam gruszkę
I have eated a pear.




My computer has broken down.
Mój komputer zepsuł się.
My computer has breaked down.


Zdania przeczące     podmiot + have + not + 3 forma  lub  podmiot + has + not + 3 forma



I have not seen Frozen yet.
Ja jeszcze nie widziałam Krainy Lodu.




He hasn’t found his keys.
On nie znalazł swoich kluczy.



Pytania        have / has + podmiot + 3 forma





Has she bought a nice car? Czy ona kupiła ładny samochód?



Have they visited their grandparents? Czy oni odwiedzili swoich dziadków?



Zdania twierdzące
Zdania przeczące
Zdanie pytające
Pełna forma
Forma skrócona
Pełna forma
Forma skrócona
I have worked.
I’ve worked.
I have not worked.
I haven’t worked.
Have I worked?
You have worked.
You’ve worked.
You have not worked.
You haven’t worked.
Have you worked?
He has worked.
He’s worked.
He has not worked.
He hasn’t worked.
Has he worked?
She has worked.
She’s worked.
She has not worked.
She hasn’t worked
Has she worked?
It has worked.
It’s worked.
It has not worked.
It hasn’t worked.
Has it worked?
We have worked.
We’ve worked.
We have not worked.
We haven’t worked.
Have we worked?
You have worked.
You’ve worked.
You have not worked.
You haven’t worked.
Have you worked?
They have worked.
They’ve worked.
They have not worked.
They haven’t worked.
Have they worked?

THINGS I CAN DO - rzeczy, które potrafię robić


I CAN DRAW
I CAN SKI
I CAN DRIVE
I CAN RIDE A BIKE
I CAN WRITE
I CAN PLAY COMPUTER GAMES

I CAN LEARN
I CAN SING

I CAN PAINT


I CAN COOK

I CAN STAND ON ONE HAND


TO BE, a więc jak powiedzieć "ja jestem"?

 

Czasownik "to be" jest zawsze zagadką. Najczęściej nie kojarzy się z odmianą "I am", "you are", itp. Ta piosenka  powinna to zmienić.  Rockin' English Lessons!

 

PRESENT CONTINUOUS, czyli jak opowiedzieć o tym, co robię w tej chwili?


Present Continuous – czas teraźniejszy ciągły

TWIERDZENIE:
I + am + czasownik + ing
You/We/They + are + czasownik + ing
He/She/It + is + czasownik + ing 

 


A teraz zobaczcie, jak dynie z Fun English dodają do czasowników końcówkę - ing :)

PRZECZENIE:
I'm not + czasownik + ing
you/we/they aren't + czasownik + ing
he/she/it isn't + czasownik + ing 


PYTANIE:
Am I + czasownik + ing
Are you/they/we + czasownik + ing
Is he/she/it + czasownik + ing




Spróbujcie przećwiczyć podstawowe pytanie: "What is he doing?" z rodziną dyni :) i Fun English!

 

Zastosowanie:
 

Czynność wykonywana w chwili, gdy o niej mówimy: He is working now.  

 

Czynność lub sytuacja, która zmienia się: Tom is getting old. 

 

Sytuacje tymczasowe: She goes to school by car but this week she is going on foot. 

     


HAVE GOT, czyli jak opowiedzieć o tym, co mam?



Krok 1: Obejrzyjcie krótki filmik (AMES836), pokazujący jak tworzy się zdania z tym czasownikiem...




Krok 2: Posłuchajcie z British Council, jak używa się różnych form "have got" w praktyce, np. robiąc zakupy...



Krok 3: Zapamiętajcie odmianę!

Have got - mieć

Zdania twierdzące:

I  have got – ja mam

You have got – ty masz

He/She/It has goton/ona/ono ma

We/You/They have got –my/wy/oni mają
Pytania:

Have I  got ...? – czy ja mam?

Have you got ...? – czy ty masz?

Has he/she/it  got ...?czy on/ona/ono ma?

Have we/you/they got ...? – czy my/wy/oni mają?
Przeczenia

I haven’t got – ja nie mam
You haven’t got -  ty nie masz
He/She/It hasn’t got – on/ona/ono nie ma
We/You/They haven’t got – my/wy/oni nie mają

 

PRESENT SIMPLE, czyli jak opowiedzieć o codzienności?

 

Krok 1: Najpierw dowiedzcie się z materiału video po co jest ten czas i jak buduje się zdania...

Krok 2: Potem razem z British Council obejrzyjcie przygody trójki przyjaciół, opowiadających o swoim codziennym dniu...

Krok 3: Następnie zapamiętajcie reguły i odmianę oraz sami spróbujcie napisać w zeszycie lub na kartce, jak wygląda wasz dzień. Oczywiście po angielsku. Można też stworzyć komiks pt. "My day" - "Mój dzień" :)
 






Present Simple – czas teraźniejszy prosty

Konstrukcja:

 

TWIERDZENIE: Podmiot + (określnik częstotliwości) + czasownik w bezokoliczniku
PYTANIE: Do / Does + podmiot + (określnik częstotliwości) + czasownik w bezokoliczniku
PRZECZENIE: Podmiot + do not / does not + (określnik częstotliwości) + czasownik w bezokoliczniku



Zastosowanie:

Czas Present Simple jest zazwyczaj stosowany dla czynności powtarzających się, stałych, typowych. Używany jest też w nagłówkach gazet, przy narracji oraz do określenia przyszłości, jeżeli czynności objęte są rozkładem, harmonogramem lub planem (np. odjazdy pociągów, koncerty, mecze). Dwa przykłady zilustrowały dla nas Klaudyna Bolechowska i Blanka Bolechowska z klasy V "c".

Klaudyna Bolechowska, kl. V "c": "Girl goes to school"


Blanka Bolechowska, kl. V "c": "This boy sleeps"


Kilka przykładów:
  • I like football.
  • She doesn't work.
  • Does she have a brother? No, she doesn't.
  • He plays tennis very well.
  • The match starts at 12.30
  • I always do my homework.
  • Kate never reads books.
  • The train leaves at 5 o'clock. She doesn't like swimming 
  •  [po czasownikach typu: like, dislike, love, hate, enjoy wymagana jest forma gerund - z końcówką ING]  

    Stosowane skróty: do not - don't, does not - doesn't

    W trzeciej osobie liczby pojedynczej dodaje się do czasownika s. W przypadku, gdy słowo kończy się na: ss, sh, ch, x, o, s, dodajemy es zamiast s.
    Gdy słowo kończy się na "y", literę tę zamieniamy na "i" i dodajemy es, za wyjątkiem czasowników, które przed y mają samogłoskę.
     
    Na przykład:
    • I kiss -- he kissES
    • You watch -- she watchES
    • I copy -- he copIES  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz